"DE GRF IS EEN PLATFORM WAARMEE JE, ALS HET MOET, MET VIER WIELEN TEGELIJKERTIJD VAN DE GROND DOOR DE LUCHT KUNT VLIEGEN".

MET VIER WIELEN TEGELIJKERTIJD VAN DE GROND DOOR DE LUCHT KUNNEN VLIEGEN...

Binnen deze kaders begint het proces met het intekenen en berekenen van alle maatgevende specificaties en onderdelen. Dit zogenoemd ‘virtual engineering’ is een essentieel onderdeel in het ontwikkelingsproces. Zuiver op basis van meetgegevens en rekenmodellen kunnen wij al vroegtijdig het voertuig testen op comfort, veiligheid en terreinvaardigheid. Dit betekent dat zelfs voordat het prototype fysiek bestaat, er binnen de muren van de ontwikkelingsafdeling al heel wat virtuele kilometers mee zijn proefgereden. Op deze manier hebben veel voertuigonderdelen en systemen al functie- en duurzaamheidsproeven ondergaan. Tegelijkertijd maken wij sterkte- en bewegingsanalyses. Bijvoorbeeld, de GRF is een platform waarmee je als het moet ook echt met al de vier wielen tegelijkertijd van de grond door de lucht kunt vliegen. 

Het chassis moet daarom zwaar belastbaar zijn, maar tegelijkertijd ook zo stijf en licht mogelijk zijn. Via computersimulaties kunnen wij precies zien welke krachten er op het chassis en de body inwerken wanneer het voertuig op één wiel landt. Aangezien de GRF geen standaard voertuig is moeten er ook soms nieuwe oplossingen worden bedacht voor problemen die tijdens het ontwerpen boven zijn komen drijven.

Met de huidige mogelijkheden op het gebied van ‘virtual engineering’ elimineren wij van de tien technische configuraties, die je normaliter in evenzoveel prototypes zou moeten bouwen, de negen minder goede al in het voortraject. Dat scheelt enorm veel tijd en niet in de laatste plaats veel geld. Bovendien kun je nog voordat je bepaalde zaken definitief in het ontwerp vastlegt op deze manier waardevolle feedback verzamelen.